Točno određena masa ekstrasolarnog planeta
Petak, 18.11.2011.

Danas je u časopisu Science, u sklopu izbora urednika (Editor's choice), objavljena vijest o otkriću u kojemu je sudjelovala grupa astrofizičara sa svih 6 kontinenata, a među njima i jedna hrvatska znanstvenica, Dijana Dominis Prester s Odjela za fiziku Sveučilišta u Rijeci. Cjeloviti znanstveni rad je objavljen u časopisu Astrophysical Journal 741, 22.

Metoda otkrivanja planeta pomoću mikrogravitacijske leće iskorištava činjenicu da gravitacijsko polje primarne zvijezde skreće zraku svjetlosti koja dolazi od pozadinske zvijezde, kad se obje nalaze na istom pravcu kao i opažač. Ukoliko primarna zvijezda ima planet u svojoj orbiti, svjetlost će se skretati na način koji ovisi o masi planeta i udaljenosti od matične zvijezde. Pomoću ove metode i analize opažanja s 13 optičkih teleskopa raspoređenih diljem svijeta, te jednog u svemiru u heliocentričoj orbiti, Muraki et. al. otkrili su planet 10 puta masivniji od Zemlje. Planet kruži oko zvijezde 0,5 puta masivnije od Sunca, na udaljenosti usporedivoj s Jupiterovom udaljenosti od Sunca. Orbita planeta je izvan tzv. "snježne linije", udaljenosti od zvijezde izvan koje se kondenzira led, te shodno tome u okruženju u kojem nastaju divovski plinoviti planeti poput Jupitera i Saturna. Međutim, sudeći prema masi i promjeru orbite, novootkriveni planet je nesuđeni plinoviti div, koji je skupio dovoljno krutog materijala potrebnu za stvaranje jezgre plinovitog diva. No ona ipak nije nakupila dovoljno plinske ovojnice, jer je protoplanetarni disk izgubio sav plin prije nego li je kruta jezgra postala dovoljno masivna da efikasno privuče hidrogen i helij.