Predstavljena knjiga »Tvornica privida« Marine Biti i Diane Grgurić
ZAGREB – Pravi se zbor predstavljača skupio u Hrvatskom novinarskom domu na zagrebačkoj prezentaciji knjige »Tvornica privida« Marine Biti i Diane Grgurić, a u izdanju »Adamića« i Udruge Facultas iz Rijeke. Predvođeni predsjednikom RH Ivom Josipovićem, skup predstavljača brojio je čak devet članova, od kojih su svi osim najavljivačice Mirele Kalanj, direktorice »Adamića«, bili voljni govoriti o knjizi.
    Josipović je kao prvi recenzent naglasio činjenicu knjige kao noviteta, budući da se znanstvenom aparaturom bavi fenomenom popularne glazbe i pripadne joj kulture. Pritom se autorice bave pitanjem prikazivanja određenih vrijednosti kroz glazbenu industriju, a knjiga, prema Josipoviću, poziva na razmišljanje.
   
    Drugi recenzent, Milorad Stojević, više se koncentrirao na pitanje tekstova no na glazbu, utvrdivši da se od početaka pismenosti kroz umjetničke tekstove izražava neki ideološki stav. Takvi su i najraniji zapisi, poput Bašćanske ploče ili pjesme »Svit se konča«, preko tekstova Hrvatskog narodnog preporoda i dalje, a takvi su i tekstovi Marka Perkovića Thompsona, jedne od figura suvremene pop-scene analizirane u knjizi.
    – Riječ, bez obzira na glazbu, bila je pritom važnija, pa je tako i kod Thompsona; bez riječi ta glazba ne bi imala neku funkciju – rekao je Stojević.
    Iako je očekivao polemiku na rečenu tvrdnju, ona je izostala. No govorilo se još o ideologijama, ali i muzikologiji. Za potonje bio je zadužen akademik Nikša Gligo, koji je naglasio da knjiga nije prva o pop-glazbi, ali je prva o tome napisana sa znanstvenog aspekta. Prema njegovu mišljenju autorice su potpuno pogodile četiri paradigme ili četiri slučaja koji se analiziraju: Thompsona, »Let 3«, klape i Severinu. Gligi je sekundirao Husein Hasanefendić, no on je utvrdio da bi knjiga vjerojatno bolje prošla da je pisana lakšim diskursom, što ipak, mišljenja je, autorice nisu htjele.
    O ideologijama još je govorio Branko Mijić, ustvrdivši da je Thompson postao ikona desnice u trenutku kad je desnica izgubila prepoznatljive lidere koji su je mogli nositi. Slučaj s »Letom 3« je pak taj što je ovaj riječki bend postao dobra politička platforma gradonačelniku Vojku Obersnelu.
    – No ja i dalje ne mogu zamisliti Obersnela u kožnjaku, s pivom u lijevoj i džointom u desnoj ruci kako pjeva: »U životu prolazi samo vjeran pas« – rekao je Mijić.
   
    Autorice su objasnile poticaje za pisanje ove knjige, pri čemu je Grgurić istaknula deficit literature o popularnoj glazbi kod nas, dok je Biti govorila o odnosu pojedinca i grupe.
    – Pozicija pojedinca ugrožena je mrežom odnosa »lijevih« i »desnih«, koji ga istiskuju na način da je on uvijek eksponent neke grupe. Thompson je umrežen, »Let 3« je umrežen, klape su umrežene i označene tržištem, jedino je Severina ovdje pojedinac – rekla je Biti, koja se pritom ogradila od vrijednosnih sudova, odnosno raspravljanja o ukusu, ističući princip.
    U glazbenom programu, svojevrsnoj parodiji, nastupila je »Grupa 4'33« s glazbenim krokijem četiriju proučavanih slučaja.

Davor MANDIĆ