''Autorska zrelost mladih filmaša'', Novi list, 31. 5. 2014.

STIFF
ZAVRŠIO MEĐUNARODNI FESTIVAL STUDENTSKOG FILMA


Autorska zrelost mladih filmaša
 
 
 
Kadar iz filma »Mrlje«RIJEKA » Studentski film je jako »in«. Već godinama Cannes mu, recimo, posvećuje posebni službeni program poznatiji kao »Cinefondation« čijim je žirijem ove godine predsjedavao ni manje ni više nego slavni Abbas Kiarostami (njegov ovogodišnji laureat je »Skunk« teksaške autorice Annie Silverstein). A cijeli pretprošli broj etabliranog francuskog časopisa »Cahiers du Cinema« čiju je naslovnicu krasila parola »Riječ studentima«, bio je posvećen filmskim školama i univerzitetima.
    Zato je hvale vrijedna inicijativa Studentskog kulturnog centra Sveučilišta u Rijeci da riječkoj publici u formi klasičnog festivala predstavi selekciju studentskih produkcija, koje su nam donedavna bile posve nedostupne, ne računajući na poneki izolirani festivalski pokušaj, uglavnom strogo fokusiran na hrvatske autore (Frka). Tako je nastao Međunarodni studentski filmski festival (STIFF) koji je sinoć zatvoren u riječkom Art kinu »Croatia« dodjelom nagrada.
    Među 44 filma iz glavnog programa koje su selektorice Maša Drndić i Sanja Marjanović podijelile u nekoliko programskih blokova, žiri u sastavu Boris Ružić, Dejan Durić i Dragan Rubeša proglasio je najboljim kratki film »Drugdje« (Woanders) njemačke autorice Nosse Schaefer koja u maniri berlinske škole, ne u diskursu pedagoške institucije već kao filmskog pravca, promatra svakodnevnicu jedne djevojke (sjajna Fina Belger) koja njeguje nepokretnu staricu. Posebno priznanje dodijeljeno je filmu »Nakon prvog bljeska« Dorie Achour koja u hibridu doksa i igranog filma fino detektira razočarenja i frustracije svih onih Tunižana koji su vjerovali u jasminsku revoluciju.
    U kategoriji najbolje režije nagradu je osvojio kratki film »Mrlje« (Rote Flecken) austrijske redateljice Magdalene Lauritsch koji eleborira dječju opsesiju oružjem kroz jednu naizgled benignu šumsku »igru« koja biva transformirana u razornu hanekeovsku metaforu o odrastanju. Nagradu za montažu osvojila je »Pobuna« Portorikanca Orlanda Javiera Torresa koji tragajući za izgubljenim vremenima Woodstocka i filma ceste sjajno kombinira digitalnu fotografiju s estetikom »superosmice« koja priziva duhove američkog filmskog undergrounda. A nagrada za najbolju fotografiju pripala je dokumentarcu »Glavni kolodvor u Sofiji« Alberta Iordanova, koji uranja u nadrealno oronuli ambijent sofijskog željezničkog kolodvora koji je doživio zlatno doba u periodu socijalizma, da bi danas ostao prepušten zubu vremena.
    Zanimljivo je da među nagrađenim filmovima dominiraju autorice, dok većinu uvrštenih naslova krasi iznimna autorska zrelost. Tako su neke škole poput one hamburške (»Posljednji udarac«) ili one s pečatom Ciudad de Luz iz Alicantea, poput Fuentesove ode starom kinu (»Posljednja projekcija«) ili Trigueirosove priče o malom Jehovinom svjedoku koji u društvu majke obilazi kuće prodajući knjige o smaku svijeta (»Bog oko vrata«), već mogu promatrati kao prepoznatljivi autorski entiteti kojima na raspolaganju stoje tehničke mogućnosti na kojima bi im, s obzirom na dužinu odjavne špice, pozavidjela i solidnija hollywoodska produkcija. (D.R.)