''Istraživanje iluzije i treće dimenzije'', Novi list, 3. 4. 2015.
 
IGOR EŠKINJA RIJEČKI UMJETNIK IZLAŽE U GALERIJI SCARAMOUCHE U NEW YORKU

Istraživanje iluzije i treće dimenzije

Na izložbi pod naslovm »Poems of Accumulation and Growth« riječki umjetnik predstavlja se site specific instalacijama, fotografijama apstraktnih kompozicija i radovima od krhkih i nestabilnih materijala poput prašine, pijeska ili pepela
 
Made in:side, 2006, lambda print na diobonduRIJEKA » U newyorškoj galerji Scaramouche, smještenoj u srcu Velike jabuke na Manhattanu, samostalnom izložbom po prvi put se predstavlja riječki umjetnik Igor Eškinja, i to site specific instalacijama i fotografijama svojih apstraknih kompozicija. Izložba je naslovljena »Poems of Accumulation and Growth« (Pjesme prikupljanja i rasta), a referira se na vezu između poetske dimenzije rada i ekonomskog konteksta razmjene, apstrahiranja i moći. Eškinja je već izlagao u New Yorku, u Muzeju umjetnosti i dizajna, 2012. godine. 
    Na ovoj izložbi Eškinja »izvodi« objekte i situacije hvatajući trenutak njihove tranzicije od dvodimenzionalne prema formalnoj trodimenzionalnoj pojavnosti – stoji u najavi izložbe, a kratkotrajan i fragilan rad koji rezultira u sebi sadrži esenciju transformacije. 
    
Istraživanje iluzije

U seriji »Made in:side« umjetnik transformira prostor nanoseći ljepljivu traku s velikom preciznošću i u prostornim parametrima. Ako im se pristupi iz nasumično odabranog pogrešnog kuta, linije »nacrtane« trakom izgledat će razdvojene i besmislene. Ali ako kameru postavimo na točno mjesto otkuda se pojavljuje iluzija, Eškinja poziva na simulaciju trodimenzionalne stvarnosti i istraživanje iluzije – koja je sačuvana i vidljiva samo putem dvodimenzionalne fotografije – kaže se o izložbi i Eškinjinom radu. 
    Kao što kaže sam umjetnik, rad derivira iz potrebe da jedna forma u sebi sadrži više značenja i razina čitanja. U tim zidnim »crtežima« i sličnim plošnim instalacijama on stvara napetost između umnožavanja i praznine. Za Eškinju praznina ostaje aktivan prostor percepcije koji poziva promatrača da sudjeluje u konstruiranju imaginarnog volumena unutar otvorenog prostora. 
    U seriji »Dijagrami Sunca« on lovi transformacije u tragovima koje sunce ostavlja na površini papira. Kemijski proces čini da to pojavljivanje izgleda kao skriveni crtež – vidimo stupnjeve i mramorne obrasce kao krhke dijagrame koji nam nešto žele poručiti prije nego li će potpuno požutjeti i nestati. Mramorna struktura koja je prisutna u jednom od tih radova slika je kamenog zida Mies van der Rohe paviljona u Barceloni. Zgrada konstruirana kao ikonična manifestacija modernizma i industrijalizacije 20. stoljeća riskira da nestane. 
    
Riječka nota

U Eškinjinim rukama materijali poput prašine, pijeska ili pepela tvore strukture poput tepiha koje, paradoksalno, postaju vidljive tek nakupljanjem. Prolazna priroda Eškinjinih prostornih struktura i tepiha potcrtava otpor prema dominantnim narativima institucionalnih makinacija i društveno-političkog reda i reflektira se na krhku prirodu temeljnog konteksta u kojem živimo – kaže se u izložbenom katalogu galerije Scaramouch. 
    Posljednjih godina Eškinja je izlagao u Luxenbourgu, Bruggeu, Milanu, Londonu, Veneciji, Torontu, Beču, Herfordu,Ekatarinburgu, Beogradu, Grazu i drugdje. Njegova recentna izložba bit će otvorena do 3. svibnja. 
    Zanimljivo je, međutim, da trenutačno u New Yorku na izložbi u Muzeju moderne umjetnosti (MoMA) sudjeluje još jedna Riječanin – David Maljković. Uskoro će – u svibnju – izložbu u New Yorku imati i riječka dizajnerica Svjetlana Despot, a zagrebački kustorski kolektiv WHW (Što, kako i za koga) 17. travnja u New Yorku, u galeriji E-flux također na Manhattanu, otvara izložbu »So You Want to See« na kojoj se među šest odabranih umjetnica predstavljaju i dvije iz Hrvatske – tajanstvena, ali afirmirana zagrebačka umjetnica urbane kulture OKO i Sanja Iveković, jedna od najznačajnijh domaćih suvremenih umjetnica. (M. M.)