Buduće tehnologije u transportu
Utorak, 06.07.2010.

Buduće tehnologije u transportu

Pomorski fakultet u Rijeci organizirao je radionicu „REACT Expert Workshop“ koja je održana 29. lipnja 2010., u sklopu projekta Supporting Research on Climate-friendly Transport (REACT).
Potpora istraživanju ekološki prihvatljivog transporta] financiranog od strane Europske Zajednice unutar 7. Okvirnog programa (Seventh Framework Program - FP7).

Na radionici je sudjelovalo 36 uglednih znanstvenika, istraživača i stručnjaka s područja transporta i zaštite okoliša iz 14 država. Znanstvenici su bili iz uglednih europskih instituta i sveučilišta : Fraunhofer Institute, Wuppertal Institute for Climate, Environment and Energy, Technische Universität Hamburg (Njemačka), University of Cambridge, Cardiff University, University of Birmingham, Coverty University, Tyndall centre for Climate change Research, University of East Anglia (Velika Britanija, )Institute for social innovation Bruxelles ( Belgium) Politechnical University of Catalonia (Španjolska), National Technical University of Athens (Grčka),. Istraživače u industriji predstavljali su voditelji razvoja novih vozila tvrtki Nissan, Renault i Škoda te predstavnik Airbusa.

Europske integracije predstavljali su voditelji ERA-NET ( European research area network – mreža europskih istraživačkog prostora ) za pomorstvo i kopneni transport, te predstavnik Europske uprave za istraživanja iz područja transporta.

Rad su otvorili dekan Pomorskog fakulteta u Rijeci prof.dr.sc. Pavao Komadina, rektor Sveučilišta u Rijeci prof.dr.sc. Pero Lučin i voditelj PFRI projektnog tima prof.dr.sc. Dragan Čišid.

Cilj radionice je bio stvaranje dugoročne vizije i strategijskog istraživačkog plana za ekološki održiv transport koji de doprinijeti razvoju sveobuhvatne europske strategije ekološki održivog transporta.

Radionica se usredotočila na tehničke,socijalne, ekonomske, i političke aspekte ekološki održivog transporta.

Tijekom radionice trebalo je proanalizirati strateški plan razvoja bududih tehnologija u transportu, koji su izradili istraživači na projektu REACT, te utvrditi pravce bududih istraživanja, posebice za potrebe bududeg 8. Okvirnog programa.

Diskusija je pokazala da ne postoji jedinstven postupak za smanjenje stakleničkih plinova, ved da de se trebati objediniti više različitih tehnologija, za koje je istovremeno potrebno utvrditi i njihov socijalni i ekonomski aspekt. Primjerice, ne predviđa se široka uporaba bio goriva iz uljarica, zbog negativnog utjecaja na poljoprivredu, nego uporaba bio goriva druge generacije.

Na radionici je najavljeno da Nissan od slijedede godine počinje s komercijalnom prodajom električnih auta u 7 europskih država. Baterije pružaju takvom autu autonomiju do 100 km, ali su zato u laboratoriju baterije koje daju doseg od 600 km, uz vrijeme punjenja od 15 minuta. Tijekom radionice, sudionici su bili podijeljeni u fokus grupe, te su izrazili svoje mišljenje o plan razvoja budućih tehnologija u transportu uporabom tehnika brainstorminga, rasprava i upitnika.

Rezultati radionice de se analizirati i predstaviti sudionicima na daljnju raspravu, a potom de biti na širokoj raspravi u cijeloj europskoj istraživačkoj i stručnoj javnosti, uporabom brainstorming web alata koje je posebno za ovu svrhu izradila grupa istraživača s Pomorskog fakulteta u Rijeci.

REACT je uz Transport Operations and Strategies towards Climate-friendly trAnsport (TOSCA) i
Reducing greenhouse-gas emissions of transport (GHG-TransPoRD) jedan od 3 osnovna projekta FP7 u području transporta. Na radionici su voditelji tih projekata prikazali trenutna postignuda i stvorili klaster projekata s područja ekološki prihvatljivog transporta.

O projektu REACT:
Datum početka projekta: Kolovoz 2009. Trajanje: 24 mjeseca Grant sporazum br: 233984 REACT projekt djelomično financira EU FP7-TPT-2008-RTD-1
REACT teži da djeluje kao pokretačka snaga za koordinaciju, podršku i jačanje područja istraživanja i tehnološkog razvoja ekološki-prihvatljivog transporta i mobilnosti, kako bi se postigla integracija financiranja istraživanja na europskoj razini, u svrhu smanjenja emisije stakleničkih plinova nastalih kao posljedica transporta.

Zbog važnosti transporta i ekonomije, transportne politike EU su se povijesno usmjeravale na liberalizaciju i harmonizaciju u svrhu formiranja jedinstvene trans-europske prometne mreže. Nedavno je u transportnu politiku uključeno i pitanje održivosti. Mobilnost je jedno od šest prioritetnih područja u Strategiji održivog razvoja EU.

Izazovi zaštite okoliša su složeni i raznoliki i ne mogu se riješiti na razini pojedine zemlje ili zagađivača. Rješenja se nalaze u sustavnim multidisciplinarnim istraživanjima i u primjeni koncepta održivog razvoja. Ključ u rješavanju globalnih izazova održivosti je kolektivna, društvena akcija.
Projekt bi trebao spriječiti rasipanje resursa koji se ulažu u istraživanje i razvoj ekološkog transporta i povedati integraciju na europskom nivou sa svrhom smanjenja emisije stakleničkih plinova u atmosferu.

Ciljevi projekta su:

pIstraživanje ekološki-prihvatljivog transport / Istraživanje mobilnosti
Konzultacije između stručnjaka i relevantnih dionika u svrhu identificiranja novih tehnologija
Benchmarking financiranja najboljih praksi
Identifikacija nacionalnih i EU inicijativa financiranja
Podizanje profila projekata koje financira EU
Stvaranje strateškog plana istraživanja ( za potrebe FP8)
Zajednički skup pokazatelja za utjecaj ugljika
Diseminacija inovacija istraživačkih projekata financiranih od Europske komisije
Partneri na projektu REACT su:
Coventry University Enterprises Ltd – UK
Wuppertal Institute for Climate, Environment and Energy-Germany
GeoImaging Ltd - Cyprus
POLIEDRA, Centri di Conoscenza e Formazione del Politecnico di Milano - Italy
Arachni Ltd - Greece
University of Belgrade, Faculty of Transport and Traffic Engineering - Serbia
University of Rijeka, Faculty of Maritime Studies - Croatia
Cardiff University - UK
OIKON Ltd, Institute for applied Ecology - Croatia